Dat meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Nederland loopt qua fietsgebruik ver voor op nummer twee Denemarken, waar de fiets nog geen 20 procent van de tijd wordt gebruikt.
E-bikes
Van de afgelegde fietsafstand in Nederland gaat nu 26 procent met de e-bike. In 2019 was dat 18 procent, in 2013 nog maar 8 procent. De populariteit van e-bikes is vooral gestegen bij mensen jonger dan 65 jaar oud, stelt het KiM.
Ook wordt de elektrische fiets steeds vaker gebruikt voor woon-werkverkeer. Iets minder dan een kwart (23%) van de afgelegde afstand op de e-bike is inmiddels voor de woon-werkreis. Sinds 2018 worden er jaarlijks meer elektrische fietsen verkocht dan toer- of stadsfietsen zonder trapondersteuning.
Steden
Het aandeel van de fiets in het verkeer in Nederland is het afgelopen decennium redelijk gelijk gebleven, meldt het KiM. In grote steden is een lichte groei te zien van het aantal fietsbewegingen. Vooral Leiden, Zwolle en Groningen springen eruit qua fietsgebruik, meer dan de helft van alle verkeersbewegingen is daar met de fiets. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is dat een stuk minder, deels door het uitgebreide ov-netwerk in die steden.
Coronacrisis
Sinds het begin van de coronacrisis is het gebruik van de fiets volgens de onderzoekers een beetje veranderd. De gemiddelde afstand is gestegen van 3,4 kilometer in september 2019 naar 4,1 kilometer in juli van dit jaar en er worden meer rondjes gefietst. Datzelfde geldt voor lopen. Verder is het aantal ritten per persoon per dag ongeveer gelijk gebleven de afgelopen maanden.
Ongeveer 37 procent van de mensen die vanwege het coronavirus niet meer met de bus, tram of metro gaat, neemt de fiets. Ongeveer de helft van hen wil dit ook blijven doen als de coronamaatregelen worden opgeheven.
BRON: RTL NIEUWS