Inmiddels zijn meer fietsers goed zichtbaar, doordat veel nieuwe fietsen automatische verlichting hebben, zeggen de onderzoekers. Het licht is dan verwerkt in het frame, zodat de gebruiker geen dynamo meer tegen het voorwiel hoeft te zetten. Dat maakt fietsen minder zwaar.
Verder is de verkoop van losse fietslampjes gestegen. Je kunt nu overal lampjes kopen die je zelf gemakkelijk aan je fiets kunt bevestigen en er weer af kan halen. Dat verlaagt de drempel om met goede verlichting te fietsen.
Wel gebruiken fietsers vaker alleen het witte voorlicht of het rode achterlicht. Volgens de ANWB riskeren zij een boete van 60 euro.
De onderzoekers stellen ook dat het aantal elektrische fietsen is verdrievoudigd ten opzichte van 2015. Vorig jaar waren er 3,4 miljoen elektrische fietsen in Nederland.
Ook het totale aantal fietsen is gegroeid. In 2015 telde Nederland er nog 22,7 miljoen, maar vorig jaar al 23,4 miljoen. Dat zijn meer fietsen dan inwoners.